LIC Leer- en Innovatiecentrum

print

Toolbox Kritisch denken in de beroepsopleiding

De Toolbox Kritisch denken in de beroepsopleiding helpt docententeams om antwoord te geven op vragen over kritisch denken.

Toolbox Kritisch denken in de beroepsopleiding

Toolbox Kritisch denken - verantwoording

Kritisch denken is vaak een belangrijk onderdeel van de beroepsbekwaamheid op hbo-niveau. Denk aan journalisten die informatie wegen, verpleegkundigen die beslissen of een set vage symptomen wel of niet duidt op een afwijking in het herstelproces van een patiënt, veiligheidsadviseurs die de burgemeester adviseren over inzet van een noodverordening, of programmeurs die beslissen of een bepaald algoritme bepaalde groepen disproportioneel bevoordeelt.

Kritisch denken: hoe pas je dat toe?

Docenten hebben vaak allerlei vragen over een complexe competentie als kritisch denken:

  • hoe bepaal je doelen voor kritisch denken?
  • hoe bereik je hierover consensus en begrip in een opleidingsteam?
  • hoe toets je deze doelen?
  • hoe bouw je het kritisch denken op in het curriculum?

De toolbox is ontwikkeld door Marion Tillema, senior onderzoeker bij het lectoraat Brein en Leren, in het kader van een Comenius Senior Fellowship.

Laatst bijgewerkt op 11 april 2022.