LIC Leer- en Innovatiecentrum

Breineducatie

‘Het adolescente brein is volop in ontwikkeling en is goed in staat om zich aan te passen en te reorganiseren. Dit biedt kansen om tijdens de opleiding een krachtig netwerk van competenties te bouwen voor de verdere loopbaan. Voorwaarde hiervoor is dat de student een actieve houding heeft en bereid is een hoge inspanning te leveren.’ (Onderwijsvisie, Avans Hogeschool)

Het Leer- en Innovatiecentrum heeft voor studenten de module Breineducatie ontwikkeld. Het doel van deze module is dat studenten ervaren dat zij zelf invloed hebben op hun brein en de ontwikkeling ervan. Studenten krijgen vertrouwen in de eigen invloed op hun studiesucces. Ze zien in dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de resultaten die ze behalen.

Wat Breineducatie studenten leert

  • Hoe het brein is opgebouwd en hoe het werkt
  • Wat er in het brein gebeurt als je iets nieuws leert
  • Waarom het leveren van een inspanning een belangrijke voorwaarde is om te leren
  • Wat aanpakken zijn om het brein efficiënter te laten leren
  • Op welke manieren je lesstof beter onthoudt
  • Hoe je theoretische inzichten koppelt aan je eigen leerproces

In de opzet van de module Breineducatie staan persoonlijke verhalen en ervaringen centraal. De module bestaat uit twee bijeenkomsten met een bijbehorende breinactiviteitenkaart voor de student.

Breineducatie past uitstekend in de leerlijn voor studieloopbaanbegeleiding. De module is voorzien van een docentenhandleiding. De materialen zijn voor docenten van Avans Hogeschool op te vragen via breinenleren.lic@avans.nl.

Laatst bijgewerkt op 3 juli 2018.