LIC Leer- en Innovatiecentrum

print

Wie is de winnaar van het Blend Event?

25 februari 2022

Blended learning is op zijn best een gezamenlijke inspanning van docenten, ICTO coaches, onderwijskundigen én studenten. In het activeren en motiveren van studenten zit de uitdaging. Dat bleek bij het online Blend Event op donderdag 24 februari. De projectgroep Blended Onderwijs van het LIC koos die middag uit 8 inzendingen de ‘best good practice’. Er was ook een publieksprijs.

Motiveren van zelfstandig leren

Het is vaak lastig om studenten te motiveren voor het asynchrone deel van de blend: het zelfstandig online leren, oftewel het ‘huiswerk’. Daar was één inzending heel specifiek op ingegaan. Het kost ook veel tijd en energie, maar als het goed gaat heb je uiteindelijk ook goed onderwijs.

De winnaars

De livestream van het Blend Event werd bezocht door zo’n 70 belangstellenden. Het publiek koos voor de inzending van AGZ met Flipping the English Classroom, van Yvon van Heugten en Marjolein Schlössels-Verbeek.

De jury koos voor de AAFM met Op basis van jigsaw online en offline leren met en van elkaar!, ingezonden door Lieke Nieuwenhuizen – van Amelsfort. Uit het jurryrapport: “Deze blend is heel rijk. Veel elementen zijn meegenomen: beroepspraktijk, niveaus van leren, keuzevrijheid, samenwerken. De opzet is aansprekend voor studenten door de gevarieerde lesvormen. De teameffort met een gestructuurde, methodische aanpak leidt tot een breed toepasbaar eindresultaat.”

Een eervolle vermelding was er voor de AB&I met Water II flipt, ingezonden door Henk Massink. Deze blend was zowel bij de jury als bij het publiek de tweede favoriet.

Aandacht

Vanwege onderwijsverplichtingen wist de organisatie dat niet iedereen er bij kon zijn. Tot aan de zomer besteedt het lectoraat Digitale Didactiek daarom nog ruim aandacht aan de ingezonden goede voorbeelden. Ook komt binnenkort de opname beschikbaar om terug te kijken.

Laatst bijgewerkt op 2 maart 2022.