Avans Hogeschool werkt vanuit haar onderwijsvisie voortdurend aan de kwaliteit van toetsing en de borging daarvan.
Academies en diensteenheden doen dit samen. De norm is helder: onbetwiste kwaliteit van toetsing.
Kwaliteit van toetsing
De kwaliteit van toetsing wordt gedefinieerd met de piramide van eigentijds toetsen en beoordelen (Josten-ten Brinke, 2011; Sluijsmans, Peeters, Jakobs & Weijzen, 2012).
Deze piramide is een landelijk aanvaard model om de niveaus van toetsing in samenhang in kaart te brengen en te verbeteren.
Toetskwaliteit omvat:
- toetsbeleid (waaronder een visie op toetsing)
- toetsprogramma
- toetsen (waaronder opgenomen toetsitems en toetsopdrachten)
- toetsbekwaamheid
- toetsorganisatie
De kwaliteit van toetsing wordt bepaald door de zwakste schakel in de piramide. |
Op elke laag van de piramide kan worden ingezoomd voor meer informatie over wat dit voor de academie of opleiding betekent en hoe het LIC hierin ondersteunt.