LIC Leer- en Innovatiecentrum

print

Blended learning

Blended learning is een containerbegrip. Er zijn meerdere definities. De werkdefinitie die Avans hanteert is: ‘de perfecte mix van online en fysieke leer- en toetsactiviteiten.’

In dit artikel beschrijven we het waarom, het hoe en het wat van blended learning.

Ontwerpen van blended leren bij AVD

Om ontwikkelaars te helpen bij het maken van de juiste keuzes bij het opzetten van een leerarrangement heeft de Academie voor Deeltijd (AVD) de Blended Leren Ontwerp Tool (BLOT) ontwikkeld. 

In de tool vind je de vijf stappen voor het ontwerpen en ontwikkelen van een leerarrangement. Per leerfase wordt omschreven weke werkvormen je hiervoor kunt aanbieden en welke online tools je kunt gebruiken. Begrippen worden toegelicht, een voorbeeld uitgewerkt en je vindt er links naar extra literatuur. 

Werkgroep

De werkgroep Blended Learning gebruikt een methode om docenten te helpen bij het ontwerpen van blended learning in hun onderwijs. De instrumenten die we daarbij gebruiken zijn:

  • het ontwerpcanvas
  • de iconenset met analoge en digitale leeractiviteiten
  • de hand out digitale leeractiviteiten
  • de reflectiemiddelen

De video Challenge Blended Learning geeft uitleg over het ontwerpcanvas met een voorbeeld.

Deze instrumenten vind je ook in de toolkit Blended leren op Google Drive.

Meer informatie

Neem contact op met Ronald Spruit, rjm.spruit@avans.nl.

Laatst bijgewerkt op 10 maart 2022.