LIC Leer- en Innovatiecentrum

Zes geheugenprincipes om het lerende brein van dienst te zijn

De Vlaamse onderwijs-mythbuster Pedro De Bruyckere gaf op de Avans Onderwijsdag van 16 april 2015 een bevlogen uiteenzetting van hardnekkige misvattingen over leren.

Hij reikte zes geheugenprincipes aan waarvan de waarde in veel gevallen wél is bewezen. De Bruyckere baseert zich op meta-onderzoek van John Hattie (2013, Leren zichtbaar maken, samenvatting in het Engels).

De zes geheugenprincipes op een rij

  1. Leren vraagt om motivatie, tijdsinvestering en inspanning (zie dit illustratief filmpje).
  2. Concentratie is kort.
  3. Gespreide oefening werkt beter dan oefening in een keer (lees dit blog van Psychology Today).
  4. Activatie van voorkennis is essentieel (zie Open Universiteit over Leren met voorkennis).
  5. Multimedia ondersteunen het leren tenzij informatiekanalen worden overbelast. Vermijd bijvoorbeeld het gelijktijdige gebruik van gesproken en geschreven tekst in dezelfde taal.
  6. Opbouw van kennis vraagt om actieve verwerking van informatie.
Laatst bijgewerkt op 23 april 2015.