LIC Leer- en Innovatiecentrum

Leren terwijl je slaapt

Hersenen verwerken informatie tijdens de slaap

Een goede nachtrust is onontbeerlijk om te kunnen leren. De wetenschap toont aan hoe belangrijk slaap is bij leerprocessen.

Actieve hersenen

De hectiek van alledag is voor niemand onbekend. De hele dag worden je zintuigen bewust en onbewust geactiveerd. Die informatie moet allemaal verwerkt worden in de hersenen. Logisch dat we ’s nachts rust nodig hebben om weer op te laden voor de volgende dag.

Maar is het brein eigenlijk wel in rust als we slapen? Slaaponderzoek laat zien dat de hersenen juist in het diepste stadium van de slaap sterk actief zijn. Zo verwerken zij nieuw geleerde informatie van die dag in het langetermijngeheugen.

Overdracht naar langetermijngeheugen

Nieuwe informatie komt in eerste instantie in het werkgeheugen terecht. Hier wordt het voor korte tijd vastgehouden en al een beetje bewerkt.

De capaciteit van het werkgeheugen is beperkt. Daarom is het belangrijk om de nieuwe informatie zo snel mogelijk door te laten stromen naar het langetermijngeheugen. Daar kun je namelijk onbeperkt informatie opslaan.

De hippocampus, een deel van de hersenen, is belangrijk voor de opslag van nieuwe informatie in het geheugen. Tijdens het diepste stadium van je slaap is er een constante uitwisseling van informatie tussen de hippocampus en complexe kennisnetwerken in het brein.

De nieuwe informatie wordt stevig verankerd door deze te koppelen aan bestaande kennis. Zo kun je de nieuw geleerde informatie de volgende dag, maar ook op de langere termijn weer herinneren. Dus door te slapen bouw je je kennisnetwerk in het brein steeds verder uit.

Tips

  • Slaap voldoende
    Vanuit het idee dat je een leven lang leert, is het belangrijk om voldoende te slapen. Dit helpt om nieuwe informatie een mooi plekje in het neuronennetwerk van het brein te geven.

  • Houd je melatonineniveau op peil
    Een goede richtlijn voor voldoende slaap is jouw melatonineniveau. Het hormoon melatonine geeft op basis van daglicht een signaal af om dagactiviteiten te verminderen en je voor te bereiden op de nacht. Luister dus goed naar dit natuurlijke mechanisme.
    De techniek van tegenwoordig heeft een negatief effect op het melatonineniveau. Het blauwe licht van computers, tablets en gsm’s remt de productie van melatonine.

  • Stimuleer je hersenen
    Help je hersenen om belangrijke dingen te onthouden. Stel dat je morgen een belangrijke workshop moet geven of een toets hebt. Neem dan de belangrijkste punten nog even door kort voor je gaat slapen. Dan stimuleer je je hersenen om die informatie extra goed te onthouden.

photo credit: Cia de Foto via photopin cc

Laatst bijgewerkt op 25 november 2015.