LIC Leer- en Innovatiecentrum

Goede voeding stimuleert het brein

Walnoot: goede voeding voor de hersenen

Waarom is goede voeding zo belangrijk voor het leervermogen? De wetenschap levert ons een aantal inzichten over de effecten van voeding op onze hersenen.

Geef je brein een energieboost

Je brein is de motor van al je bewegingen, gedragingen, gedachten en gevoelens. Om deze motor aan de praat te houden, heb je energie nodig; véél energie. De belangrijkste energieleverancier is glucose en dat haal je uit je voeding. Vitaminen en mineralen helpen om glucose vrij te maken.

Dus het eten van een sinaasappeltje op zijn tijd draagt er aan bij om een nieuwe energieboost aan je brein te geven. Door de vrijgekomen energie kun je optimaler nadenken, je aandacht focussen en nieuwe dingen onthouden.

Architectuur van het brein

Bovendien heeft de mens vetachtige stoffen nodig, zoals omega-3-vetzuren. Die vormen een belangrijke bouwsteen voor je hersenen. Ze zorgen voor stevigheid in de celwanden van je hersencellen. Deze gezonde vetten, uit bijvoorbeeld vis of avocado, helpen ook om te voorkomen dat de bloedvaten dichtslibben onder invloed van slechte vetten.

Dit houdt de zuurstoftoevoer in het brein optimaal. Door juiste voeding pleeg je dus als het ware noodzakelijk onderhoud aan de snelwegen van je brein, de bloedvaten.

Vitaliteit op lange termijn

Het belang van goede voeding op onze denkvermogens wordt in onderzoek vaak duidelijk bij groepen die ondervoed zijn of juist met overgewicht te kampen hebben. Naarmate zij ouder worden, is de kans op cognitieve problemen groter; de geheugenfuncties gaan achteruit, de informatieverwerking wordt trager en er worden meer concentratieproblemen waargenomen.

Het blijkt dat je gedurende je leven cognitieve reserves opbouwt als je een gezond voedingspatroon aanhoudt, waardoor de aftakeling minder snel zichtbaar wordt.

Neurotip

Wanneer jij dus morgen je dag begint, start dan met een goed ontbijtje. Temeer omdat je brein al een hele nacht zonder voeding heeft gefunctioneerd. Ontbijt het liefst met  volkoren producten, omdat ze een relatief langdurige en constante energiebron vormen.

Voor een korte energieboost denkt de gemiddelde mens meteen aan een kop koffie, alhoewel groente en fruit een gezondere optie zijn. Op korte termijn leveren deze maatregelen je een gezond functionerend brein en energie op, waardoor je optimaler kunt functioneren op school of op je werk. Tegelijkertijd bouw je op de langere termijn aan je cognitieve reserves.

 

photo credit: P!XELTREE via photopin cc

Laatst bijgewerkt op 13 september 2013.